Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

Senzor temperature rashladne tecnosti za Fiat Punto (Mk2) 1.9 JTD

/ / Senzor temperature rashladne tecnosti za Fiat Punto (Mk2) 1.9 JTD

< Nazad

Senzor temperature rashladne tecnosti za Fiat Punto (Mk2) 1.9 JTD
Cena: 10,00 €
Deo je za Fiat modele:
Punto (generacija II) |

Opis:

(CENA OVOG DELA JE 10€). ECT-senzor (Engine Coolant Temperature) ili po nasem termodavac iako je pravilnije senzor temperature rashladne tecnosti je senzor ciji je zadatak da meri temperaturu tecnosti u rashladnom sistemu i da informaciju o stanju temperature salje motornom racunaru. Za razliku od starijih automobila gde je senzor imao samo jednu funkciju, a to je da da preko kazaljke ili lampice na instrument table obavestava vozaca o temperaturi motora, na novijim automobilima ovaj senzor informaciju o temperaturi rashladne tecnosti salje i motornom racunaru. Neki automobili, kao na primer stariji Jugici ili Fiat Panda Mk1 nemaju kazaljku za temperaturu vec crvenu sijalicu koja se upali ukoliko temperatura dostigne kriticnu tacku. Podatak o trenutnoj temperaturi rashladne tecnosti kompjuter koristi za: -Obogacivanje smese prilikom hladnog starta, produzavanjem vremena ubrizgavanja goriva preko duzeg trajanja impulsa koji otvara brizgaljke. -Pomeranje pretpaljenja, koje je ograniceno dok motor ne dostigne radnu temperaturu, da bi se izbeglo zagadjenje izduvnim gasovima bogatim ugljovodonicima. -Sprecavanje ukljucivanja EGR ventila u toku zagrevanja motora. -Sprecavanje ukljucivanja EVAP sistema. Ovaj sistem sadrzi kanister sa aktivnim ugljem koji upija benzinske pare kako ne bi isparile u atmosferu i on se ne sme ukljuciti dok je motor hladan jer sluzi da obogati smesu pri odredjenim zahtevima rada motora. -Lambda regulaciju, jer dok motor ne dostigne radnu temperaturu racunar ignorise i ne koristi povratni signal sa lambda sonde za regulaciju smese gorivo/vazduh. -Kontrolu ler gasa. ECU upravlja ventilom za regulaciju praznog hoda tako sto pri hladnom startu produzava impulse za ukljucenje ventila, odnosno povecava ucestalost ukljucenja. Zagrevanjem, ovi impulsi krace traju ili se smanjuje frekvencija ukljucivanja. -Kontrolu automatskog menjaca. -Kontrolu rada ventilatora za hladenje motora. Na nekim vozilima ventilator ima sopstveni senzor za temperaturu. Kao i svaki drugi elektricni uredjaj i ovaj senzor se moze pokvariti. Ukoliko je senzor neispravan (otpor senzora je visok ili beskonacan) on ce motornom racunaru slati informaciju da je motor hladan iako je postigao radnu temperaturu, sto ce dovesti do toga da racunar pravi smesu vazduha i goriva za "hladno" vreme, a to znaci da ce podici ler gas, odnosno da ce aktivirati automatski sauh i slicno, sto ce dovesti do drasticnog povecanja potrosnje goriva, a samim tim i do povecane emisije ugljen monoksida. Obrnuto, ako je senzor neispravan tako da stalno ima mali otpor ili ga uopste nema, smesa ce biti siromasna, motor ce lose raditi na praznom hodu, trzace pri dodavanju gasa i razvijace manju snagu. I kazaljka na instrument tabli nece pokazivati pravu temperaturu, ukoliko ovaj senzor nije u potpunosti ispravan. Ispravnost senzora se kontrolise na dijagnostifickim aparatima, i ukoliko se pokaze da je neispravan, senzor treba zameniti, jer je nemoguce popraviti ga. Senzor je prilcno jeftin, najcesce mu je cena do 10€, pa i nije neki veliki trosak. Senzor moze slati pogresne podatke iako je ispravan, ukoliko postoji prekid u instalaciji, ukoliko su zaprljani kontakti, ukoliko je los kvalitet rashladne tecnosti, ukoliko tecnost probije kroz plasticni deo na vrhu i udje u strujni dzek, zatim ukoliko u sistemu ima vazduha i tako dalje i tako dalje. Nemojte zanemarivati neispravan senzor temperature, jer neispravan senzor vas nece upozoriti ukoliko dodje do pregrevanja motora, a to moze biti opasno, jer visoka temperatura vode dovodi do visokog pritiska, sto dalje moze dovesti do pucanja creva, cevi, hladnjaka, a vrlo cesto i do krivljenja glave motora. Neispravan senzor ce i ECU-u slati pogresne informacije, zbog cega nece praviti idealnu smesu goriva i vazduha, sto pored povecane potrosnje goriva moze dovesti i do kvara na motoru. Mnogi ovaj senzor nazivaju termodavacem i mesaju ga sa termoprekidacem i termostatom, pa evo kratkog objasnjenja: -TERMODAVAC pokrece kazaljku za temperaturu na instrument tabli, a na novijim automobilima ovaj davac-senzor racunaru salje informaciju o temperaturi motora, a racunar na osnovu te informacije pravi smesu vazduha i goriva i radi ostalo gore navedeno. -TERMOPREKIDAC je elektricni prekidac koji pali i gasi ventilator i najcesce se nalazi na hladnjaku. -TERMOSTAT regulise protok vode izmedju motora i hladnjaka tako sto kada je motor zagrejan on pusta tecnost iz hladnjaka da udje u motor a zagrejanu rashladnu tecnost vodena pumpa iz motora vraca u hladnjak na hladjenje. Strujni dzek ovog senzora je obicno plave ili zelene boje. Zamena ovog senzora je vrlo prosta, jednostavno se odvije i na njegovo mesto se usrafi drugi. Posto je senzor usrafljen u rashladni sistem, prilikom njegovog odvijanja normalno je da iscuri malo tecnosti, ali zato vi prilikom njegove zamene imajte drugi pri ruci i cim izvadite stari, u rupu ubacite novi, tako da ce vrlo malo tecnosti izaci, a ako i izadje vise, samo kasnije dolijte tecnost u prelivnu bocu ili hladnjak i to je to. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.