Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

Fiat Uno Mk1

/ / Fiat Uno Mk1

Fiat Uno Mk1

Fiat Uno je supermini automobil proizveden od strane Italijanskog proizvodjaca Fiat . Uno je pokrenut 1983. godine, kao naslednik Fiat-a 127 i proizvodio se u svojoj domovini do 1995. godine. Naslednik Fiat Una je Fiat Punto.

Pored Italije, Uno se proizvodio jos i u Juznoj Americi (1984-2013), Maroku (1995-2003), Filipinima (1992-2000), a sklapao se u Juznoj africi, Argentini, Poljskoj, Pakistanu, Ekvadoru, Srbiji, Indiji i Brazilu gde je i napravljen poslednji model 2013 godine.  

Sa oko 8,8 milijona proizvedenih komada, to je osmi najveci proizvedeni automobil u istoriji, nakon Volkswagen bube , Ford Model T , Lade Rive...

Fiat Pande koje su se proizvodile u Brazilu za Juznu Ameriku, nosile su ime Uno.

MERE:

Medjuosovinski razmak tockova           2362 mm
Duzina                            3,645-3,689 mm
Sirina                            1,549-1,562 mm
Visina                         1,405-1,422 mm

Masa praznog vozila                711-910 kg


Uno (tip 146) pokrenut je u januaru 1983. kao zamena za vec ostareli Fiat 127 , koji je i sam bio revolucionarni supermini na svom lansiranju 10 godina ranije.

Dizajniran od strane Giorgetto Giugiaro, njegovo visoko kvadratno telo postiglo je nizak koeficijent otpora od 0,34 dobio je puno pohvala za svoj unutrasnji prostor i potrosnju goriva.

U Velikoj Britaniji, prodaja je pocela u junu 1983. godine, sa vise od 20.000 prodatih komada u svojoj prvoj godini prodaje i kulminira sa vise od 40.000 prodatih komada u 1988. godini.

1984. proglasen je Evropskim automobilom godine .

U pocetku, Uno je nudjen sa 0,9 litarskim (903 cm3) OHV , 1,1 litarskim (1116 cm3), i 1,3 litarskim (1301 cm3) benzinskim SOHC motorima serije 138 i menjacima prenesenih iz Fiata 127.

1.3 (1300 cm3) dizel motor je pokrenut par meseci kasnije.

UNO je najcesce nosio oznaku po snazi motora u KS : Uno 45, Uno 55, 60, 70, ili 75. Uno je bio dostupan sa 3 ili 5 vrata.

Uno je imao MacPherson nezavisno prednje vesanje i zadnje vesanje sa teleskopskim amortizerima i spiralnim oprugama.

Od 1985. godine, ugradjivani su FIRE SOHC motori od (999 cm3). Te motore su sklapali roboti, laksi su, izgradjeni sa manje delova, ekonomicniji su i sa boljim performansama.
"
Prva serija sportskog Una, pojavila se 1985. godine sa oznakom "Uno Turbo" i radjen je samo sa 3 vrata.

Iako je Fiat zbog marketinga tvrdio, da je ovo posebno razvijen motor sa turbo punjacem za ovaj model, taj motor je u stvar pozajmljen od Fiat Ritma/Strada i to iz serije 146 sa 1299 cm3, kome je dodato Bosch-ovo multi-point ubrizgavanje goriva, Magneti Marelli elektronsko paljenje i vodom hladjeni IHI turbopunjac sa hladnjakom zbog smanjene temperature usisnog vazduha.

Ova kombinacija je smatrana vrlo dobrom i bila je tehnoloski dosta naprednija od mnogih kombinacija tog vremena.

Kapacitet motora u pocetku je bio 1299 cm3, a kasnije je malim izmenama dosao do 1301 cm3. Oba motora daju 106 KS, ali mnogi su tvrdili da je 1301 cm3 verzija imala veci okretni moment od 1299 cm3.

Automobili proizvedeni izmedju 1985. i 1987. godine imali su petostepene menjace iz Fiat Ritma/Strada, a kasnije su zamenjeni novorazvijenim 'C510' mjenjacima, koji su imali izdrzljiviji diferencijal.

Turbo je u odnosu na standardni Uno, imao mnogo bolje performanse, bio je sposoban da dostigne i 200 km/h, zahvaljujuci delom i zbog toga sto je auto imao samo 845 kg.

Mnogi tjuneri su dobijali i bolje rezultate dodatnim doradjivanjem  turbine.

Spolja Turbo se razlikovao po crnim plasticnim pragovima i lukovima iznad tockova, kao i redizajniranim prednji branikom, koji je bio prosecen, kako bi vazduh dolazio do hladnjaka ulja i intercoolera. Sa strane su stavljane nalepnice sa oznakom TURBO, a preko haube, krova i gepeka su isle dve paralelene trake. Zbog izgleda, a i zbog boljih voznih karakteristika, na gepeku je stavljan spojler.

Suspenzija je spustena i unapredjena 13 aluminijumskim felnama sa Pirelli P6 gumama a na prednjim kocnicama su stavljani ventilirajuci diskovi, dok su na zadnjim tockovima stavljani diskovi umesto dobosa.

Enterijer je takodjer bio drugaciji, nego kod "obicnog" Una, sedista su bila sportska, tepih od crvenog plisa, a srednja konzola je produzena. Kasniji modeli imali su crvene sigurnosne pojaseve umesto ranijih crnih.

Turbo je mogao da se naruci i sa  poliranim Cromodora felnama, elektricnim prozorima, pokretnim krovom i digitalnim instrumentima.

Kasniji modeli turba imali su jednostavan oblik ABS-a na prednjim tockovima, koji je mogao da se ukljuci samo jednom po ciklusu paljenja, znaci ako bi se pokrenuo jednom u toku voznje, vise ne bi funkcionisao do sledeceg paljenja motora. Ova tadasnja inovacija se nije pokazala u najboljem svetlu i smatrana je nepouzdanom.

Diesel i Selecta modeli

1987. godine Uno je dobio i 1,7-litarski dizel motor.
 
                                                                DRUGA SERIJA 1989-1995                                                     


1989. godine  Uno je doziveo temeljni facelift. izmenom prednje haube, kojoj je spusten nos i drugacijim zadnijm vratima, poboljsan je koeficijent otpora na Cd 0,30,  tako da podseca  na novi Fiat Tipo.

Unutrasnjost je takoder redizajnirana kolpit je zamenjen i tako zaustavljeno zveckanje koje se pojavljivali u prvim modelima, motor 1.1 je zamenjen novom FIRE verzijom, a novi 1,4 litarski (1.372 cm3) iz Fiat Tipa, zamenio je do-tadasnji iz Ritma.

Fiat je zaustavio proizvodnju Una u Italiji 1995. godine, a sa tim i prodaju ovog modela u celoj zapadnoj Evropi. Ukupno 6.032.911 komada je izaslo iz fiat-ove fabrike u italiji.

UNO je u zapadnoj Evropi zamenjen Fiat Puntom, koji je poceo da se proizvodi 1993. godine.


Motori (prva i druga serija)

Benzin

Motor                           kubikaza         Ventili     Snaga          Proizvodnja

0.9    39 Poljska           899 cm3            8 OHV     39 KS             1999-2002
1.0    45 formula           903 cm3         8 OHV     45 KS             1984-1993
1.1    55                  1116 cm3         8 SOHC     55 KS           1984-1985
1.3    70 S / SX          1301 cm3         8 SOHC     68 KS        1984-1985
1.1    60 S / porodice          1116 cm3         8 SOHC     58 KS           1985-1992
1.0    45 FIRE                   999 cm3         8 SOHC     45 KS           1985-1992
1.1    60 SX                  1108 cm3         8 SOHC     57 KS           1989-1993
1.3    turbo tj        1299/1301 cm3         8 SOHC     106 KS           1985-1990
1.3    70 SX / SL          1301 cm3         8 SOHC     65 KS           1985-1992
1.0    45 tj / tj Pocetak      999 cm3         8 SOHC     45 KS           1992-1995
1.4    70 SX tj          1372 cm3         8 SOHC     70 KS           1990-1993
1.5    75 S tj               1498 cm3         8 SOHC     75 KS           1987-1993
1.1    50 tj                 1108 cm3         8 SOHC     50 KS           1991-1994
1.4    turbo tj          1372 cm3         8 SOHC     118 KS           1990-1994

Dizel

Motor                          Kubikaza        Ventili      Snaga             Proizvodnja

1.3D                          1301 cm3         8 SOHC      45 KS           1983-1989
1.4 TD     I4                     1367 cm3         8 SOHC      72 KS           1986-1995
1,7 60D                 1697 cm3         8 SOHC      58 KS           1995.- i dalje u proizvodnji

Brazilski Uno se u italiji prodavao kao "Innocenti Mille".

Nakon sto je proizvodnja i prodaja prestala u zapdnoj Evropi, Uno je nastavio da se proizvodi u mnogim drugim podrucjima.

Argentina

U Argentini Fiat Uno sa 3-vrata proizvodio od 1989 do 2000. godine. izgradjeno je 179.767 komada. Stavljani su benzinski motori  u rasponu od 1.049 cm3 (52 KS) do 1600 cm3 (87 KS), kasnije su ugradjivani i Dizel 1,3-litarski (45 KS). Specificna salon verzija sa cetvoro vrata takodjer proizvedenih od 1988. do 2000. godine, nazivana je Duna ili Elba i u ovoj verziji je izgradjeno 257.259 komada sa 1,3, 1,4, 1,5 i 1,6-litarskim benzinskim motorima. Dizel 1.3 je takodjer bio dostupan.

Brazil

Do decembra 2013. godine u brazilu su radjene tri verzije i to:  Mille Economy, Uno Furgão i Fiorino Furgão. Ukupno 3,6 miliona vozila je proizvedeno u brazilu, tokom 30-godisnje proizvodnje.
2004 facelift Fiat Uno

U drugoj polovini 1980-ih i prvoj polovini 1990-ih, Uno je takodjer bio dostupan kao limuzina, pick-up, i u karavanskoj verziji. nosili su nazive Premio, Fiorino Pick-up i Elba respektiv.


Brazilski Fiat Uno, imao je verziju sa 1,4-litarskim turbo motorom, prodavan je kao normalan Uno i bio je dostupan izmedju 1994 i 1996. godine. 1801uno u ovoj varijanti je prodato cetiri inline sportsku verziju, Uno Turbo, odnosno, dostupan izmedu 1994 i 1996. Ovaj automobil je prodavan kao "normalan" i sa proizvodnih traka je sislo 1801 komad.

i pored lansiranja novog Brazilskog Una 2010. godine, proizvodnja Mille Economy and Mille Way nastavljena je sve do decembra 2013.

Brazilski Fiat Uno je ocijenjen kao vrlo nesiguran po Latinskoj NCAP, postigavsi samo jedan zvezdu za odrasle putnike i dve zvezde za decu. Na žalost, to je standard sigurnosti low-cost brazilskih automobila.

Indija

Nakon neuspelog lansiranja u 1996. godine u Indiji je od 30.000 narucenih modela isporuceno svega 617 komada, a losa prodaja je pripisana losem marketingu.

Maroko

Fiat Uno je takodjer sklapan i u Maroku do 2003. godine i izuzetno je popularan za usluge "petit-taksi".

Južna Afrika

U Junoj Africi, Uno je sastavljan pod licencom  Nissana od 1990. do 1998. godine, a potom Fiat-a od 1998. do 2006. godine. Unici proizvedeni pod licencom Nisana imali su znacku sa natpisom "licenca" ispod logo-a Fiat na zadnjem kraju vozila, tu su spadali modeli i modeli 1.108 cm3 FIRE, 1372 cm3, konj i 1372 cm3 TURBO. Kasnije je bilo i nekoliko posebnih izdanja Beat (1372 cm3), Rio (1108 cm3) i za kratko razdoblje Cento (999 cm3).

U 2007. godini, Fiat Uno je redizajniran i ponovno usao na juzno Africko  trziste automobila. Automobile sada prodaje i distribuira Fiat samostalno.

Model linija-up ukljucuje Uno Way, koji ima vecu suspenziju od regularnom Uno i oznacene bojom branika. Ona se temelji na 1983-1990 dizajn, a pokrece 1.2-litreni 4-cilindricni benzinski motor. [25]

Filipini

Lokalni proizvodac Francisco motori, prvenstveno poznat kao proizvodac jeepney (vozilo koje se koristi u javnom gradskom prevozu), udruzio se sa Fiatom i stvorio zajednicko preduzece pod nazivom Italcar Filipinas i pretvorili Fiat Uno 1992-2000 u Narodni auto program. Ovo je bio pdsticaj vlade predsednika Corazon Aquino da stimulise proizvodnju automobila na Filipinima. Zajednickim ulaganjem borili su se za taxi-trziste protiv Toyote Corolle i Nissan Sentre. Uno nije bio popularan i iz godine u godinu je smanjena proizvodnja, do na kraju nije potpuno ukinuta 2000. godine.

Poljska

Proizvodnja u poljskoj fabrici FIAT  vodila se do 2002. godine i za period 1995-2002 napravljeno je 173.382 komada.

Pakistan

Fiat Uno takodjer je sastavljan u Pakistanu "Raja Motor Company". Proizvodnja je zapoceta je 2001. godine i trajala je do 2004. godine kada je proizvodni pogon morao biti zatvoren. Samo dizel varijanta automobila je bila dostupna i sa motorom 1.7D.

Ujedinjeno Kraljevstvo

Uno je vrlo popularan u Velikoj Britaniji, sa 190.000 prodati komada iz prve serije, kada je lansiran 1983. pa do 1989, kada je lansirana druga serija.

Novi Zeland

Uno je bio hit na Novom Zelandu, gdje kombinacija niske cijene i dobrog stajlinga dovodi do toga, da se godisnje porucuje preko 1000 komada iz Italije i to sve do kasnih 80-ih godina.

2010. godine u Brazilu je poceo da se pravi nov model automobila (projekat 327) i dobio je naziv Uno, mada je u osnovi vise lici na Fiat Pandu i palio. Veci je i urbaniji od Pande, a manji od Palia.

Automobil se prodaje sa dva motora i to 1.0 FIRE EVO (74 KS) i !.4 FIRE EVO (87 KS), oba su u stanju da korisre etanol, benzin ili mesavinu oba goriva.

Za sadase u nekoliko juzno Americkoh drzava, kao i u Brazilu


Motor                            1.0 Fire EVO Flex L4
Prenos                             5-stepeni manuelni
Medjuosovinski razmak tockova     2376 mm
Duzina                       3770 mm
Sirina                             1640 mm
Visina                      1490 mm

NAJCESCE TRAZENI POLOVNI DELOVI SU: Razvodnik na glavi motora kod Fire modela, sedista (narocito kod modela sa 3 vrata), podizaci prozora, Rezervoari(narocito kod modela sa potapajucom pumpom)...