Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

Lamela za Fiat Uno Mk2 sa FIRE motorom

/ / Lamela za Fiat Uno Mk2 sa FIRE motorom

< Nazad

Lamela za Fiat Uno Mk2 sa FIRE motorom
Cena: 10,00 €
Deo je za Fiat modele:
Uno (generacija II) |

Opis:

(CENA OVOG DELA JE 10€). Na lameli su moguca tri kvara i to: ili je srce lamele dobilo lufta, pa se pri polasku cuje nesto kao udarac, vozilo trza pri polasku, ili je potrosen frikcioni materijala, pa vozilo ne prati broj obrtaja motora, tesko se ubacuje u brzine i kad se ubacuje cuje se kako menjac krci, ili su popucale/ispale one male opruge oko srca lamele koje sluze za fino "sastavljanje", pa vozilo podrhtava pri polasku iz mesta. Kad kazem da vozilo ne prati broj obrtaja motora, mislim na to da vozilo ne ubrzava onoliko koliko bi trebalo na tom gasu, narocito ukoliko naglo dodajete gas. Na primer ubacite menjac u prvi stepen prenosa, krenete malim gasom, a onda kad naglo dodate gas, umesto da vozilo "povuce", da vas zalepi za sediste, ono ubrzava postepeno, a sve to zbog toga sto lamela proklizava-slajfuje, odnosno zamajac je ne okrece onoliko brzo koliko se on okrece, a trebalo bi. Lamela retko kad otkaze odjednom, vec postepeno i ukoliko je frikcioni materijal potrosen, prvo cete osetiti proklizavanje pri ostrom startu i kad je motor u visokim obrtajima, pa onda vremenom kod normalnog starta, pa onda necete moci da savladate neki veci uspon i tako sve do dana kad vise nece moci ni da se krene sa vozilom. Lamela se trosi samo dok se ona i zamajac ne okrecu istom brzinom. Ta pojava, kad se zamajac okrece brze od lamele, nazivamo proklizavanje ili slajfovanje lamele. Cesto se desi da lamela u toku proklizavanja zasmrdi i zadimi i tada se kaze da se lamela zapalila. Nekad su se potrosene lamele nosile kod majstora koji bi sa njih skinuo stari-potroseni frikcioni materijal i stavljao nov, takozvano nitnovanje lamele, medjutim sada retko ko to radi, osim ako nije u pitanju neko vozilo za koje je lamela jako skupa ili se ne moze nabaviti. Neki vozaci sa jednom lamelom predju i vise od 150.000 kilometara, a kod drugi ona ne potraje ni 30.000, a moze se unistiti i mnogo pre. To ponajvise zavisi od stila voznje. Ukoliko slajfujete-skripite gumama, narocito po suvom putu i jos dok u vozilu vozite drugare, pa hocete da ispadnete smeker, onda vam lamela nece izdrzati ni deseti deo onoga sto bi normalnom voznjom. Ako na semaforima, umesto da izbacite u ler, vi drzite u prvoj sa stisnutim kvacilom i to prilicno smanjiti zivotni vek lamele. Znaci, dugotrajnost najvise zavisi od stila voznje. Lamela je deo sklopa ili seta kvacila. U sklop kvacila spada lamela (metalni kostur sa frikcionim diskom), korpa (potisna ploca) i potisni lezaj (druk lezaj). Kvacilo je deo automobilske transmisije, koji sluzi da obrtni moment sa motora prenese na menjac, a menjac kasnije preko poluosovina na pogonske tockove. Na rad kvacila utice vozac i to stiskanjem i pustanjem krajnje leve pedale u kolima, to jest pedale kvacila. Da bismo pokrenuli vozilo mi moramo da upalimo-startujemo motor u kome se odmah nakon startovanja radilica, a sa njom i zamajac pocinju okretati oko 800 x u minuti, a da bi pokrenuli vozilo moramo malo i dodati gas i na taj nacin i povecati broj obrtaja. Kvacilo nam je sad potrebno da na jedan nezan i postepen nacin te obrtaje sa motora prebacimo na spojnicku menjaca, koja ce zatim preko diferencijala i zupcanika u menjacu te obrtaje da prenese preko poluosovina do pogonskih tockova i na taj nacin da pokrene vozilo. Kada se radilica okrece sa njom se okrece i zamajac koji je zasrafljen na kraju radilice do menjaca, a sa zamajcem se ujedno okrecu i dva od tri dela iz seta kvacila i to korpa (potisna ploca) i lamela (metalni okrugli kostur na kom je zanitovan frikcioni materijal). Kad bi sad hteli da obrtaje sa motora prebacimo na spojnicku menjaca bez stiskanja pedale kvacila, znaci kad bi rucicu menjaca gurali ka prvoj brzini bez stiskanja pedale kvacila, zaculi bismo krcenje zvupcanika u menjacu i bilo bi nemoguce ubaciti menjac u brzinu, a i kad bi nekako uspeli, auto bi se odmah ugasio, jer ne bi mogao tako naglo da povuce toliku masu i krene i verovatno bi doslo do nekog loma u sistemu prenosa. Da bi mogli da ubacimo menjac u brzinu, potreban nam je treci deo iz seta kvacila, a to je potisni lezaj ili druk lager, zavisno od toga kako ga ko naziva. Druk lezaj se nalazi u zvonu menjaca i klizi po spojnickoj osovini, a zakacen je za viljusku kvacila menjaca koja je ili sajlom ili preko hidraulicnog cilindra povezana sa pedalom kvacila. Kada se motor okrece, a pedala kvacila nije stisnuta, lamela je cvrsto priljubljena uz zamajac, a priljubljuje je korpa kvacila sa svojom potisnom plocom, koja ima snazna metalna peraja, koja upravo sluze tome da drze lamelu cvrsto spojenom za zamajac. Pored toga sto korpa ima zadatak da lamelu cvrsto drzi uz zamajac, ona ima zadatak i da je odvoji od zamajca i to svaki put, kada vozac stisne pedalu kvacila, bilo da je to zbog pokretanja vozila iz mesta, zbog promene stepena prenosa ili zbog drzanja vozila u mestu na semaforu. Peraja koja se nalaze na korpi kvacila su spojena za potisnu plocu na jednom kraju, a drugi kraj (pocetak) peraja se prostire ka sredini korpe i to tako da gledano od pozadi (od menjaca) pocetak peraja formiraju jedan pravilan krug, koji konusno izlazi iz korpe kvacila. Pocetak peraja je deo gde naleze druk lezaj i poznat je pod imenom "japanski sesir". Pocetak peraja je na nekim korpama medjusobno povezan, vecinom nekim plasticnim prstenom, a sve sa ciljem da druk lezaj sto bolje, pravilnije i istom snagom pritisne sva peraja. Kako radi druk lezaj? Kada pedala kvacila nije stisnuta, druk lezaj bi trebao da bude odvojen od korpe kvacila nekoliko milimetara, kako se ne bi bespotrebno okretao i time smanjivao svoj radni vek. Mnogo puta mi se desavalo da se cuje nesto iz menjaca i da musteriji kazem, da je to najverovatnije druk lezaj (iz dugogodisnje prakse po zvuku), a da mi oni kazu, kako im je receno da se on cuje samo kada je kvacilo stisnuto. To bi u teoriji trebalo da bude tako, jer kad je pedala kvacila opustena, viljuska bi trebala da vrati druk lezaj i da ga odvoji od peraja kvacila, ali u praksi to nije uvek tako i vise puta mi se desavalo, da je bez obzira na tu teoriju, kvar zaista bio do druk lezaja. Ako sajla kvacila nije dobro nastelovana, ona moze da stalno potiskuje druk lezaj i da ga drzi priljubljenog uz peraja, tako da se on stalno okrece i cuje u leru, a sto je mozda opet protivno teoriji, kada se stisne, zvuk se izgubi. Kada vozac stisne pedalu kvacila, sajla ili hidraulicni cilindar potiskuje viljusku kvacila na kojoj se nalazi druk lezaj, druk lezaj dalje klizi po spojnickoj osovini i pocinje da stiska peraja korpe kvacila, koja automatski popustaju pritisak, kojim preko potisne ploce drze lamelu za zamjac. Kada su peraja na korpi kvacila stisnuta, potisna ploca koja je cvrsto drzala lamelu za zamajac, sada se povlaci nazad i vise ne vrsi pritisak na lamelu, lamela se odvaja od zamajca, prestaje da se okrece sa zamajcem i korpom i posto se vise ne okrece, ona automatsko vise ne okrece ni spojnicku na kojoj se nalazi i sada je moguce ubaciti menjac u brzinu, jer se sada ni zubcanici u menjacu ne okrecu. Posto smo sada objasnili kako se stiskanjem pedale kvacila, potisna ploca na korpi povlaci unazad i odlepljuje lamelu, sada je ostalo da objasnimo i kako vozilo polazi-krece, a to je veoma prosto i logicno. Kada smo stisnuli pedalu kvacila i odvojili lamelu od zamajca, mi smo prekinuli vezu motor-menjac i sada, kad hocemo da ponovo uspostavimo tu vezu, ali ovoga puta sa menjacem koji je ubacen u neku brzinu, mi pedalu kvacila polako popustamo, kako mi popustamo pritisak na pedali, tako viljuska povlaci druk lezaj nazad, peraja se ispravljaju, potisna ploca ponovo krece da gura lamelu ka zamajcu i u jednom trenutku cemo osetiti kako lamela polako "kopca", pravi vezu. Zvuk motora se sada menja i vozilo polako pocinje da krece. "Najtezi" posao za lamelu je polazak iz mesta, jer znate i sami, to vam je kao i kad vi gurate kola da biste ih recimo upalili na gurku, najteze je pokrenuti tu masu, kad ih pokrenete, onda ide lakse. Radni vek seta kvacila najvise zavisi od vozaca, odnosno od stila voznje. Kod nekih vozaca prodje i po 200.000km pre zamene tog seta, a na istom automobilu, iste kubikaze kod nekih vozaca ne potraje ni upola. Na skoro svakom setu kvacila, najpre strada lamela, medjutim posto je posao zamene komplikovan i nije jeftin, savetuje se da se tada zameni ceo set, znaci korpa, lamela, druk lezaj, a kod nekih vozila i plivajuci zamajac. Ja licno musterijama ostavim da sami odluce sta zele, jer je to ipak njihov novac i uvek naglasim da ukoliko kasnije dodje do nekih problema to nema veze sa mnom. Nekad se stvarno desi da su i lezaj i korpa u vizuelno dobrom stanju, ali da peraja nemaju dovoljno jaku potisnu moc i da zbog toga lamela proklizava, nekad se desi da zamenimo samo lamelu i sve bude ok. Kvarovi seta kvacila, mogu biti: -tvrdo kvacilo (oslabile lepeze na korpi, sajla blokira, viljuska zapinje, cilindar ispusta ulje, druk lezaj glavi.. -tresenje-vibracije pri pokretanju vozila iz mesta (srce lamele, opruge u lameli, potisna ploca ne naleze jednako, los zamajac...) -vozilo nece da krene, nakon pustanja pedale (potrosena lamela, otkinuto srce lamele, pukla korpa kvacila, masna lamela od ulja motora... -cudan zvuk iz menjaca sa stisnutom pedalom ( raspao se druk lezaj) -ne moze da se ubaci u brzinu kad je motor u radu (pukla sajla, cilindar ne pravi pritisak, pukla korpa, istrosila se lamela... Pri kupovini seta kvacila, gledajte da budu dobrog kvaliteta (originalna) i nemojte stavljati jeftine kineske kopije, jer bolje je polovno dobro originalno kvacilo, nego novo made in China. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.