Vinogradska 101, Novi Beograd, 11070, Srbija

064 / 66 - 39 - 623

Karter za Fiat Punto (Mk2) 1.9 JTD

/ / Karter za Fiat Punto (Mk2) 1.9 JTD

< Nazad

Karter za Fiat Punto (Mk2) 1.9 JTD
Cena: 80,00 €
Deo je za Fiat modele:
Punto (generacija II) |

Opis:

(CENA OVOG DELA JE 80€). Karter je istovremeno i poklopac kojim se zatvara donji deo motora, a i posuda u kojoj se nalazi ulje kojim se preko uljne pumpe podmazuje motor. Uljna pumpa je tako konstruisana da na sebi ima jedan deo-produzetak da ga nazovemo usisnikom , koji na svom kraju ima sito-resetku i taj usisnik sa sitom je smesten u najnizi deo kartera, odakle vuce ulje i podmazuje motor. Sito-resetka koja se postavlja na "usta" usisnika sluzi da zadrzi metalne opiljke i necistoce iz kartera kako se ne bi zacepili kanali kroz koje prolazi ulje. Pored sita na motoru se postavlja i uljni filter koji dodatno sluzi da zadrzi i najsitnije necistoce koje pumpa dovuce iz kartera. Uljna pumpa usisava ulje iz kartera, salje ga kroz uljni filter i dalje kanalima kroz sve sklopove u motoru koji se pokrecu, a onda se to ulje ponovo vraca u karter. Zadatak kartera je da cuva ulje i da uljnoj pumpi osigura stalan i siguran usis. Unutrasnjost Kartera je pregradjena limom koji sluzi kao brana, kako se u krivinama pri naglom polasku ili kocenju, ulje usled inercije ne bi previse talasalo i kako bi usisna lula pumpe na cijem se kraju nalazi sito-resetka uvek bila potopljena u ulju. Postoje gvozdeni i aluminijumski karteri. Aluminijumski karteri na sebi imaju izlivena rebra, koja sluze da se ulje bolje hladi. Posto se tokom rada motora neki delovi trose i posto se time stvaraju metalni opiljci, obicno se na srafu za ispustanje ulja postavlja magnet, koji je zaduzen da tu prljavstinu (opiljke) privuce i zadrzi, kako ih uljna pumpa ne bi usisala i gurala kroz uljnu magistralu. Najcesci problem kod kartera je taj sto je karter deo koji se nalazi na dnu motora, pa je samim tim i deo koji je najblizi putu i cesto se desava da se prilikom voznje njime nalece i udaraju razni predmeti koji se nalaze po putu sto dovodi do ostecenja istog i do curenja ulja. Postoje automobili kao na primer Fiat Stilo 1.9 JTD, Fiat Marea 1.9 JTD koji su dosta niski i kojima je cak i prelazak preko lezeceg policajca problematican. Pri jakom udarcu kartera o neki tvrd predmet, aluminijumski karter obavezno puca i onda je jedino resenje njegova zamena ili varenje specijalnim elektrodama. Ukoliko udarite o nesto gvozdenim karterom, on ce se ili ulubiti ili iscepati i njega je mnogo lakse popraviti, jer ukoliko se ulubi, karter se moze skinuti sa auta i prepeglati cekicem, a ako je iscepan, moguce je zavariti ga autogenim varenjem, CO2 aparatom, elektricnim ... Pored udaraca, problem kod pojedinih gvozdenih kartera je i taj, sto se karteri prave od tankog lima (Punto, Seicento, Cinquecento...), a posto je kao sto smo rekli to deo koji je najblizi putu, karter je u toku voznje cesto izlozen kisi, snegu, ledu, kamencicima i raznim drugim stvarima koje u njega "udaraju" i zbog toga tanak lim od kog su napravljeni brzo korodira i istruli. Pored toga sto neki Fiatovi modeli imaju kartere napravljene od jako tankog lima, problem je i to sto je i taj tako tanak lim zasticen samo jednim tankim slojem farbe. Vecina automobila ispod motora ima zastitnu plastiku takozvani suspleh koji bi trebao da stiti donji deo vozila, pa samim tim i karter od vode, blata, prasine, kamencica... Medjutim posto je ta plastika na vecini automobila polomljena ili je uopste nema, onda je karter nezasticen i direktno je izlozen rasutim predmetima po putu, kao i kisi, snegu, ledu i ostalom. Susplehovi su uglavnom napravljeni od plastike i kako su najniza tacka na vozilu, oni se cesto ostete zbog nasih losih puteva koji su puni rupa i izbocina, ali najveci problem je ipak sneg i led. Kad je zima plastika od kog je napravljena zastita se ukruti i postane jako krta i zbog toga lako puca pri udarima, ali je najcesce vozaci cupaju kada idu vozilom u rikverc po nerasciscenom putu, jer se tada plastika ponasa kao raonik koji cisti sneg. Plastika je sa zadnje strane u vecini slucajeva ravno odsecena i kad se vozi u rikverc, ona sece i podvlaci sneg ispod motora, sneg se sabija izmedju plastike i motora, gura plastiku blize asfaltu i na taj nacin se plastika cim naidje na neku izbocinu ili puca ili cupa zabice kojima je pricvrscena. Jedna od mogucnosti da se karter zastiti od ostecenja nastalih udarcem je da se napravi metalni suspleh koji bi bio bolja zastita o plastike i koji mozda ne bi morao da bude toliko nizak kao plasticni koji zbog toga sto auspuh ide ispod motora mora da se dodatno spusti kako se plastika ne bi istopila od temperature. Na starijim automobilima se ispod motora nalazila zastita napravljena od lima-pleha, otuda i naziv suspleh koji je i dan danas ostao u upotrebi i kojim se nazivaju te donje zastitne plastike. Sto se tice kartera, pored fizickih ostecenja i ostecenja nastalih od soli, kise, snega koje razjedaju lim, problem moze da pravi i sraf koji sluzi za ispustanje ulja, jer nekad nece da se odvije, jednostavno "zapekne" ili ga majstori bespotrebno jako pritegnu i nemoguce ga je odviti. Kad se kod gvozdenih kartera sraf pretegne, to bude manji problem, jer se brenerom sraf zagreje i on popusti, ali kod aluminijumskih brener moze da istopi aluminijum. Sam spoj metala i aluminijuma dovodi do neke hemijske reakcije koja dovodi do toga da sraf zapekne i da pravi probleme pri odvijanju. Aluminijumski karter je bolji zbog boljeg hladjenja ulja i zbog toga sto ne moze da rdja, ali je u slucaju udara u neki predmet veci problem nego kod gvozdenog, jer gvozdeni moze i da se malo deformise i da sluzi, a aluminijumski, nema tu mogucnost upijanja udarca i krivljenja, nego odmah puca, a u nabavci je dosta skuplji. U slucaju pucanja-lomljenja, aluminijumski karter je moguce variti argonskim aparatom, ali taj postupak nije jeftin i moguc je samo ukoliko ne nedostaje vece parce aluminijuma. Ukoliko vam se desi da udarite-polomite aluminijumski karter, obavezno pokupite otpale delove, jer je bez njih teze-nemoguce zavariti ga. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.